Nekklachten behandeling

Bij het bewegen van de nek zijn vooral de grote, oppervlakkige nekspieren aan het werk. Onder deze laag spieren zitten, diep rondom de nekwervels, de kleine, stabiliserende spieren van de nek. Deze zorgen er onder meer voor dat het hoofd in een bepaalde stand kan staan en ‘gedragen’ kan worden. Wanneer deze spieren onvoldoende werken, door een inactieve houding of een verminderde activiteit van deze spieren, kunnen de grote nekspieren overbelast raken. Dit kan veel spanning en pijn in de nek veroorzaken.

Ook kunnen een slechte conditie in combinatie met veel repeterende bewegingen of met stress, slijtage (artrose) in de nek, een trauma zoals een whiplash, overbelasting of een ‘verkeerde’ houding oorzaken van pijn in de nek veroorzaken. Nekklachten gaan dikwijls gepaard met hoofdpijnklachten. Hoewel nekpijn heel vervelend is, wordt het meestal niet veroorzaakt door iets ernstigs. Zelfs niet als de pijn hevig is.

Hoe gaan we te werk?

U kunt bij ons rekenen op een grondige aanpak. We starten met een uitgebreid onderzoek, waarin we uw klachten in kaart brengen. U krijgt informatie over de achtergronden van uw nekklachten en we bespreken de verschillende factoren die van oorzaak kunnen zijn voor het ontstaan en het in standhouden van uw nekklachten. Daarbij ontvangt u instructies hoe u beter om kunt gaan met uw nekklachten.

Na het onderzoek wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld. Hierin wordt duidelijk wat de doelstellingen zijn van de therapie, wat de te verwachten resultaten zullen zijn en hoe en wanneer we deze resultaten gaan behalen. Het behandelplan heeft een actief karakter, wat wil zeggen dat de therapeut u zal stimuleren.

Wij hebben een aantal specifieke zorgplannen gericht op nekklachten ontwikkeld. De programma’s worden op uw situatie afgestemd. Door het volgen van een zorgplan nemen de klachten doorgaans af of verdwijnen voorgoed. De zorgplannen zijn gericht op het verbeteren van het uithoudingsvermogen en van de coördinatie van de diepe, stabiliserende nekspieren, zodat de grote nekspieren ontlast worden. Ook zal er geoefend worden op het bewuster worden van de houding van uw nek.

U krijgt een oefenprogramma mee, waarmee u thuis aan de slag kunt. Onderzoek heeft aangetoond dat oefentherapie een beter resultaat oplevert dan wanneer u geen behandeling ondergaat. Afhankelijk van de klacht worden de behandelingen in de oefenzaal of in een aparte behandelkamer gegeven.