Sinds twee maanden hebben we de face-to-face behandelingen weer hervat, maar in maart zijn we overvallen met COVID-19 en de daarbij horende maatregelen.
Hierdoor waren wij genoodzaakt om onze face-to-face behandelingen om te zetten naar behandelingen op afstand. Dit hebben wij of telefonisch, of via videoconsulten gedaan en door het online verstrekken van oefeningen. Daarnaast hebben wij ook online sportlessen verzorgd en dat doen wij nu nog steeds.
We zijn in maart direct een project gestart en hebben hiervoor een subsidie ontvangen die ons de mogelijkheid heeft gegeven om het goed aan te pakken. Aanschaf van apparatuur, scholing van collega’s, maken van fysiotherapiezorgplannen en verzorgen van online sportlessen konden hierdoor snel en degelijk gerealiseerd worden.
Om te horen hoe u dat als patiënt en sporter hebt ervaren is er in april een enquête rondgemaild en bent u bevraagd op uw mening en ervaringen. Wij zijn u dankbaar voor uw reactie. Dat leverde ons veel nuttige informatie op om onze dienstverlening verder te verbeteren.
Hieronder treft u in samenvatting de resultaten van de enquête aan:
Uit beide enquêtes komt een positief beeld naar voren. Wij als praktijk worden hoog beoordeeld als het gaat om de omslag van face-to-face naar online. Zowel de communicatie naar u toe maar ook de gekozen online hulpmiddelen worden goed beoordeeld, minimaal 4 uit 5 sterren. Verder komen er bruikbare tips naar voren in de open antwoorden waarvoor dank. Een voorbeeld hiervan zijn de ZOOM lessen. Er wordt veel aangegeven dit als aanvulling te zien op de huidige sport aanbieding. Niet als vervanging maar als inhaal mogelijkheid of om te bekijken op vakantie. Waar veranderd wordt, zeker met deze snelheid, is er altijd ruimte voor verbetering. Dit was ook een belangrijke rede voor de enquête. Er zijn een aantal kleine punten voorbij gekomen. Het volgende stuk gaat in op twee veel voorbijkomende verbeterpunten.
Verbeterpunten:
Naar aanleiding van de enquête hebben wij als grootste verbeterpunt de kwaliteit van de lessen. Hierbij moet u denken aan de beeld- en geluidskwaliteit. We hebben een aantal keer gewisseld van locatie en geprobeerd met een geluidsmixer de muziek en stemgeluid te synchroniseren. Dit heeft allemaal geleid tot wisselvalligheid in de kwaliteit. Nu is gekozen voor één vaste locatie en opstelling van video en geluidsapparatuur. Hopelijk heeft dit het gewenste resultaat, verbetering van kwaliteit.
Verder kwam ook naar voren de veiligheid van het videoprogramma ZOOM. Ook hier willen we graag verder op ingaan. ZOOM is een aantal keer negatief in het nieuws geweest omtrent de veiligheid. Dit zit vooral in het verkeerd gebruiken van het programma. Wij delen geen informatie of delen ook niet inhoud via “scherm delen”. Doordat wij dit doen is er alleen een videoverbinding en dus geen direct toegang tot de computer. Verder is de videolink niet openbaar en komt deze alleen bij de sporters in de mail. Dit houdt in dat niemand anders de videoverbinding in kan. Tenzij iemand deze link doorstuurt naar een derde partij. Verder heeft ZOOM afgelopen maanden vele nieuwe beveiligingsupdate gedaan. De manier waarop wij ZOOM gebruiken brengt niet tot nauwelijks risico’s met zich mee.
Gezien de positieve reacties gaan wij de komende tijd, daar waar dat gewenst en mogelijk is, door met het aanbieden van eHealth naast de reguliere face-to-face behandelingen. Dit past binnen onze visie en missie van de praktijk om naast face-to-face behandelingen ook online behandelingen aan te beiden als dit mogelijk en gewenst is.
De fysiotherapeut kan veel betekenen voor patiënten die willen revalideren na besmet te zijn geweest met corona. Niet alleen de mensen die in het ziekenhuis hebben gelegen, maar ook die thuis de ziekte hebben overwonnen en restverschijnselen hebben overgehouden.
Collega Jeroen Semeijn heeft hiervoor de nascholing gedaan en doet samen met Maaike van de Pavoordt de revalidatie. <lees verder>
Het team van Visser Fysiotherapie en Sport