Pilates

De Pilates Methode is vernoemd naar Joseph Pilates (1880-1967) en is een bewegingsmethode die de bedoeld is om het lichaam in evenwicht te brengen.
Het is een uitgebreid systeem van specifieke oefeningen die in een bepaalde
volgorde uitgevoerd worden op een oefenmat of op speciale apparaten. Het systeem volgt de principes van het zeer bewust bewegen met beheersing en controle. Er wordt gewerkt vanuit je kern/centrum met een intense concentratie, een specifieke ademhaling en alles in vloeiende bewegingen.

Deze hele specifieke no-nonsense inspanningsvorm levert veel resultaten op. Het zorgt voor een verhoogde longcapaciteit en een betere bloedcirculatie door een diepe ademhaling.
Ook spierkracht en flexibiliteit nemen toe. De wervelkolom wordt soepeler en rondom het bekken en onderrug wordt alles stabieler. De coördinatie wordt verbeterd, botten worden steviger en gewrichten soepeler. Het lichaam komt dus in evenwicht door samenspel van het fysieke en de geest.


Quote Joseph Pilates:
De voorspelling:
'Na tien sessies voel je het verschil, na twintig lessen zie je het verschil en na dertig lessen heb je een heel nieuw lichaam'

Pilates oefeningen zorgen voor een evenwichtige ontwikkeling van alle spiergroepen.

Door regelmatige oefening zal je houding verbeteren, zal je rechter gaan zitten en soepeler en gracieuzer bewegen.Verbeterde longinhoud en circulatie door de diepe en gezonde manier van ademhalen is nog een belangrijk voordeel. Verder worden de buik- en rugspieren versterkt en houding, evenwicht en controle over het lichaam verbeterd.

Benodigdheden:
In principe kunnen de basisoefeningen van Pilates net als yoga beoefend worden op een matje of andere zachte ondergrond.

© 2017 | Design by Phytalis